onsdag 6 februari 2008

Martin Fridén: Sand box

En röd sandlåda tornar upp sig, den är omringad av ett staket, helt avgränsad. Det sitter skyltar på staketet som tydligt kungör att området är avstängt. All lek som strider mot paragraf 1716/12 i lekförordningen är förbjuden! Varför då?

Tankarna runt skulpturen kretsar kring samhällets strävan att göra allt så säkert, att skydda sina invånare mot sig själva. Det handlar även om att vi ibland kan vara överbeskyddande när det kommer till våra små barn. Ja, i massor av andra saker också men i detta fall är det barn jag tänkt på. Man lägger massor av pengar på att hitta sätt att skydda folk från sig själva. Och det börjar tidigt. Man ska ha mjuka plattor under en lekplats så att om barnen trillar så slår de sig inte. Eller hjälmar så ungarna kan springa och dunka huvet i vilka saker som helst utan att det gör ont. Folk (barn) brukar lära sig att undvika saker som riskerar att göra ont. I stället för en massa säkerhetsanordningar så kanske man kunde låta folk lära sig att vara lite mer försiktiga, jag vet inte. Det är bara en observation.

Det är så jag tänker när jag sätter ett staket runt en sandlåda gjord i betong. Den skall vara helt röd, som en ros eller en varning. Innanför staketet ska finnas leksaker, också de helt röda. Jag tänker mest sådana plastleksaker man har i sandlådor och bilar och kärror som man sparkar sig fram på. Allt ska vara rött.

/ Martin Fridén, Sub Rosa


Inga kommentarer: