lördag 9 februari 2008

Carolin Hansson: Narare



Projektet handlar om nyfikenhet och delaktighet. Om dokumentation, avtryck och värdet av information.

Jag är väldigt fascinerad av tanken att allt har en historia. Objekt som förflyttas, används på olika sätt och betyder olika saker beroende på sin ägare eller sammanhang. Jag vill följa och berätta om ett objekts historia.

Jag kommer att placera ut ca 50 stenar på diverse ställen i Törnrosen. Storleksmässigt är de lagom för att hålla i sin hand. De kommer att komma ifrån några av de länder som finns representerade i bostadsområdet. I dessa stenar kommer det att finnas en ingraverad internetadress som leder till en sida där man kan läsa om projektet och hur man gör för att deltaga. Det är meningen att folk ska posta inlägg med texter, bilder och filmer där man visar var stenen har varit, vad man har gjort med den osv osv. Med andra ord vad som helst. All information är intressant! På stenarna ska det även finnas ett nummer så att man på sidan kan se var just den stenen som man har hittat eller fått har varit och kommer ifrån.

Projektnamnet Narare är latin och betyder att återge.

Efter att jag placerat ut dem är projektet sedermera självgående och kommer att existera så länge som sidan finns. En sten förstörs inte, den bara flyttas runt. Hur långt kan de förflyttas?

Jag valde just stenar som objekt pga kontrasten mellan den relativt förgängliga och snabbt utvecklande tekniken med datorer och nätaktiviteter och de naturliga och oföränderliga stenarna.

/Carolin Hansson, Sub Rosa

Inga kommentarer: