onsdag 13 februari 2008

Hanna Holmquist: Förbjuden frukt


Efter att ha varit på Törnrosen bär jag med mig känslan hem att jag vill göra något inspirerat av barndomen. Kanske för att det fanns många träd men inget lekfullt i dem. När jag var liten älskade jag kojor av alla de slag, något som man inte ser så ofta i ett tättbebyggt miljonprogram som Törnrosen.

Min tanke är att bygga en ljusinstallation i ett av träden på Törnrosen. Den har en enkel form av en koja och vilar lugnt i trädets krona. Det blir dock bara en längtan efter en koja, den kommer att vara helt igenspikad så att man inte kan gå in i den. För att skapa en varm känsla utifrån vill jag att det ska spridas ett gult ljus inifrån ljusinstallationen. Den kommer att lysa upp i området när skymningen lägger till.

Cykla för värmen! En cykel kommer att placeras på marken under kojan. Om man tar sig en cykeltur (utan att färdas, förutom i tanken), antingen under dagen eller natten, så kommer lampan att lysa under natten.

Storleken på ljusinstallationen kommer att vara begränsad till trädets storlek, storlek på ljusinstallationen: 1,5x1,5x1,5 m.


/Hanna Holmquist, Sub Rosa

Inga kommentarer: